g
™M

Wilfried
Martens Centre

for European Studies

6 February 2017

In its statement from 31 January 2017, the Institut frangais des relations internationals responds to a
report by the Wilfried Martens Centre for European Studies (Martens Centre), entitled The Bear in
Sheep’s Clothing, Russia’s Government-Funded Organisations in the EU, which was published in July
2016. The Martens Centre replies as follows:

1. The Martens Centre offers a platform for discussion between experts, politicians, policymakers
and the European public. Each report of the Martens Centre is based on thorough research of
data and sources. The report on Russia’s government-funded organisations was drafted in the
context of the ongoing political debate of the role and influence of Russia on the European
Union.

2. The section of our report that concerns Gazprom funding for IFRI draws on an interview with a
trustworthy French expert who wanted to remain anonymous. Because of the confidentiality of
sources, we cannot disclose his or her identity. What we can say is that the expert has approved
the wording of our text. In our report, we explicitly refer to the source by mentioning “according
to an interviewee”. Furthermore, one other credible source has confirmed our information.

3. We have checked the statements of the interviewee by analysing the annual reports of IFRI.
The annual 2004 report gives on page 28 a list of members/sponsors. Gazprom is not mentioned
in this list. However, we came across an interview of 2008 with the former director of IFRI, Mr.
Thiery de Montbrial, in Le Monde (http://riendeneufamoscou.blog.lemonde.fr/tag/thierry-de-
montbrial/) in which Mr. de Montbrial confirms Russian funding. The article states the following:

En septembre 2004, il se rend un peu par hasard a Novgorod-le-Grand pour la premiere
réunion du club de discussion Valdai, créé a linitiative de RIA Novosti (...) A cette
époque, justement, le soutien financier d’'un gros homme d’affaires russe lui avait permis
d’ouvrir, a I'Institut, un programme a part entiére pour I'’étude de la Russie {(...).

We did not retrieve any reference to a Russian businessman in the 2004 annual report. We
concluded from this that there were clear indications (i.e. the confirmation of the director of IFRI
himself) of Russian funding of IFRI, without that year’s annual report reporting on such funding.
This confirmed the position of our anonymous interviewee.

In addition in 2014, Dominique David, the then executive director of IFRI publicly mentioned
funding for IFRI by Rusal (a Russian state-linked aluminium company)
http:/tempsreel.nouvelobs.com/economie/20141208.0BS7250/10-choses-a-savoir-sur-la-
world-policy-conference.html. This, again, confirms the position of our interviewee.




We found further support for the position of the interviewee in a newspaper article of “Libération”
of 24 October 2014 (http://www.liberation.fr/france/2014/10/24/les-universitaires-
complaisants_1129045).

Therefore, we believe the Martens Centre has performed all reasonable efforts on verifying the
information it received from its source.

For the sake of completeness, we want to stress that the Martens Centre has expressed its
opinion on the funding issue without in any way using defamatory language. To the contrary,
the introductory paragraph of page 53 of our report clearly frames the Russian funding of
European think tanks:

Some EU-based think tanks have received financing from the Russian government or
from Gazprom. These organizations do not necessarily promote the Russian
government agenda in all of their activities, nor can it be said that all of their staff
necessarily support these aims.

2/2



